- Elon Musk heeft de Europese Commissie volgens persbureau Reuters beloofd dat Twitter zich onder zijn leiding aan de Europese regels zal houden.
- De nieuwe eigenaar van Twitter profileert zich als voorvechter van het vrije woord, maar zal haatzaaien, racisme, nepnieuws en andere illegale content moeten weren.
- Ook moet Musk rekening houden met adverteerders die niet geassocieerd willen worden met extremistische boodschappen.
- Lees ook: ‘Chaos’ verwacht bij Twitter na overname door Elon Musk, die het bedrijf tot de grond wil afbreken en wil ombouwen tot ‘alles app’
De nieuwe eigenaar van Twitter, Elon Musk, heeft de Europese Commissie verzekerd dat het sociale platform zich aan de Europese regels over het tegengaan van haatzaaien, racisme, nepnieuws en andere illegale content zal houden. Dat hebben EU-bronnen aan persbureau Reuters verklaard.
Musk heeft hier volgens de ingewijden vorige week een onderhoud met Eurocommissaris Thierry Breton (Interne Markt) over gehad. Bedrijven die de EU-wetgeving over illegale content, de zogeheten Verordening digitale diensten (DSA), overtreden kunnen vanaf 1 januari 2024 zware boetes krijgen van het dagelijks EU-bestuur. Het gaat om grote internetbedrijven als Facebook, Twitter en TikTok.
Musk had het beklinken van de overname van Twitter vorige week gevierd met de tweet dat “de vogel vrijgelaten is”. Volgens Breton moet Musk zich echter niet te veel illusies maken. “In Europa zal de vogel volgens onze regels vliegen”, twitterde de Fransman als reactie.
Musk wil profileert zich als voorvechter van het vrije woord, maar zei direct de overname wel dat Twitter onder zijn leiding geen “free-for-all-hellscape zal worden waar alles gezegd kan worden zonder consequenties”.
Adverteerders en alternatieve platforms
Musk moet behalve regels die bepalen wat wel en niet kan op het platform ook rekening houden met adverteerders. Die willen ook niet geassocieerd worden met racistische, extremistische en haatzaaiende boodschappen.
Zo liet de Amerikaanse autobouwer General Motors voor het weekend weten tijdelijk te stoppen met adverteren op Twitter, na de overname door Elon Musk. De grootste Amerikaanse autofabrikant zegt dat het in gesprek is met Twitter “om de richting van het platform onder zijn nieuwe eigenaar te begrijpen. Zoals de normale gang van zaken is met een aanzienlijke verandering in een mediaplatform, hebben we onze betaalde advertenties tijdelijk onderbroken.”
Ook twitteraars gaan mogelijk op zoek naar alternatieven. Zo heeft het alternatieve sociale medium Mastodon er sinds afgelopen vrijdag volgens topman Eugen Rochko vele tienduizenden nieuwe gebruikers bijgekregen. "Dit is best veel voor een dag, toch?", aldus Rochko via zijn eigen platform.
De topman meldde 48 uur na het officiële moment van de overname bijna 71.000 nieuwe gebruikers van Mastodon. Het platform bestaat al jaren en probeert voor een ‘schonere’ versie van Twitter te zorgen.
Twitteraars klagen erover dat ze in korte tijd veel volgers hebben verloren. Ook schrijven veel Twittergebruikers een bericht waarin ze aankondigen te gaan overstappen op Mastodon.
Mastodon is nog wel veel kleiner dan Twitter, dat zestien jaar bestaat. Mastodon heeft per maand zeker 380.000 gebruikers, Twitter bijna 238 miljoen per dag.